1. Kies consequente momenten voor het inzien van je bedrijfscijfers
Veel ondernemers zullen voornamelijk tijd besteden aan het inzien van hun financiële cijfers zodra de jaarrapportage wordt opgemaakt. Het is echter de moeite waard om op regelmatige basis je bedrijfsfinanciën in te zien om zodanig altijd op de hoogte te zijn van je bedrijfskoers.
Tussentijds kijken naar de cijfers geeft je namelijk de mogelijkheid om overzicht te houden op je bedrijfsontwikkeling en jouw grip op groei te behouden.
In samenspraak met jouw accountant kun je vaste momenten kiezen om de financiële resultaten in te zien en te bespreken. Wanneer je ervoor kiest om dit maandelijks te doen zul je merkbaar een betere connectie krijgen met de prestaties van je onderneming.
Kortom, creër een ritme een kijk naar de juiste cijfers.
2. Gebruikmaken van een FODS-kader
Veel bedrijven maken (nog) niet effectief gebruik van beschikbare data bij het stroomlijnen van hun bedrijfsstrategie en het optimaliseren van hun bedrijfsfinanciën. In dit geval kan er slim gebruik worden gemaakt van een zogeheten FODS-kader. Deze staat voor financiën, operaties, doelen en strategie.
Op basis van je beschikbare bedrijfsresultaten kan er m.b.v. een FODS-kader een overzicht worden gecreëerd tussen de financiële gesteldheid van je onderneming in verhouding tot de effectiviteit van je bedrijfsoperaties en het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.
Gebruikmaken van een FODS-kader geeft je de mogelijkheid om gemakkelijk een compleet operationeel overzicht van je bedrijf te in kaart te brengen. Hierdoor kun je niet alleen makkelijker bedrijfsbeslissingen maken maar heb je ook direct een goed overzicht van het reilen en zeilen van je onderneming.
3. Digitale tools voor een handzaam operationeel overzicht
Menig ondernemer maakt tegenwoordig al gebruik van digitaal boekhouden. Digitaal boekhouden scheelt in de praktijk veel tijd door de efficiënte en overzichtelijke manier van het up-to-date houden van alle financiële informatie van je bedrijf.
Als aanvulling op digitaal boekhouden zijn er tegenwoordig ook verschillende tools die het leven van een ondernemer makkelijker maken.
Zo zijn er projectadministratie tools waarmee je gemakkelijke overzicht creëert in de aangenomen projecten, marges, capaciteit en inzet. Met zogeheten ERP software (Enterprise Resource Planning) is het zelfs mogelijke om bedrijfsoperaties volledig te automatiseren door middel van workflows.
Heb je aanvullend de behoefte om de interne communicatie en besluitvorming van je bedrijf beter te stroomlijnen? Ook in dat geval zijn er communicatietools die je gemakkelijk de mogelijkheid geven om bedrijfstaken voor werknemers inzichtelijk te maken en je helpen deze beter te delegeren. Maak daarom slim gebruik van deze handige tools.
4. Richt het financieel management van je bedrijf efficiënt in
Afhankelijk van het type onderneming dat je runt dien je jouw financieel management hier efficiënt op in te richten. In grotere ondernemingen is het meer voor de hand liggend om een CFO aan te stellen aan het hoofd van de financiële afdeling om de financiële strategie van de organisatie te ontwikkelen.
Vaak is het aanstellen van een CFO in de start-up en scale-up fase nog niet nodig, en kan een goed accountants,- of administratiekantoor deze taken nog op zich nemen.
Een nieuwe wending die nu ook steeds meer gezien wordt is de richting van zelfsturende teams. Hierbij heeft elk team verantwoordelijkheid voor de financiën binnen het team. Echter ontkom je er vaak niet aan om toch een overkoepelend managementorgaan te hebben waaraan de teams rapporteren.
Past jouw financieel management goed bij jouw specifieke bedrijfsstructuur? Wanneer je hier een volmondige “Ja” op kan beantwoorden dan ondersteunen financiële en operationele processen elkaar efficiënt binnen jouw organisatie. Dit maakt ondernemen een stuk leuker en gemakkelijker.
5. Houdt je ogen op het geheel met behulp van SMART
Aan het roer staan van je onderneming betekent helder inzicht behouden in de waarde die je onderneming creëert en de corresponderende winst die hieruit voortvloeit.
Heb je voor jezelf eenmaal de juiste formule gevonden om hier een goed operationeel en financieel overzicht in te behouden? Dan is het vervolgens van belang dat je je ogen op je hoofddoel houdt. Als ondernemer kun je hierdoor je gewenste bedrijfsgroei blijven waarborgen.
Elke onderneming heeft doelstellingen, of dit nu een winst-doel is of een maatschappelijk doel. Om te werken aan deze doelen zullen deze op een manier meetbaar gemaakt moeten worden.
Een waardevolle methode om inzichtelijk te maken of je goed op koers bent (en blijft) om je hoofddoel te behalen is het kijken naar KPI’s. Hierbij is het van belang om de belangrijkste KPI’s als richtlijn te gebruiken in het formuleren van je hoofddoelen. Door jouw KPI’s te vertalen naar specifieke, meetbare, realistische en tijdsgebonden (SMART) doelen weet je altijd of je de juiste koers vaart of dat je wijzigingen dient door te voeren binnen je bedrijfsvoering.
Maak deze KPI’s meetbaar en stuur hier op.
Behoefte aan persoonlijk advies?
GrowSupport denkt graag mee met jouw onderneming. Aan de hand van een bedrijfsanalyse kunnen we in samenwerking een volledig plan van aanpak creëren om jouw bedrijf in de stroomversnelling op weg naar groei te brengen.
Inzicht is de sleutel tot het kunnen behalen van groei.
Samen met GrowSupport is het mogelijk om een financiële prognose op te stellen. Deze prognose biedt hiermee een waardevolle leidraad om jouw groeidoelstellingen te kunnen behalen.
Heb je behoefte aan professioneel en persoonlijk groeiadvies? Neem dan contact met ons op.